A hónap dolgozója

Cikkek

A napokban keringett a facebook-on egy kép, rajta a szöveg:

A hónap dolgozója.

Nagyon találó! Ez a kép sarkallt arra, hogy egy kis összefoglalót írjak, miért is? Igen igaz, a máj megérdemli ezt a címet…

A legtöbb feladatot ellátó szervünk, egyszerre raktároz, átalakít, termel. A máj a szervezet anyagcsereközpontja, méregtelenítésért felelős fő szerv. A beérkező vért tisztítja, közben koleszterint termel az epe előállításához, felelős a véralvadásért.

A kedvezőtlen körülményeket sokáig jól tűri, végleges károsodása azonban végzetes lehet, akár halált is okozhat.

A májban a vérből kiszűrődnek a baktériumok és az olyan idegen anyagok, melyek a bélből szívódtak fel. Emellett a máj tovább bontja a bélből felszívódott tápanyagot, hogy a szervezet még azt is hasznosítani tudja. A szükséges anyagcsere-folyamatok rendkívül nagy sebességgel történnek a májban, és a szerv gyorsan visszajuttatja a tápanyagokban gazdag vért a nagyvérkörbe.

A májban keményítő, pontosan glikogén is raktározódik: amikor a szervezetnek szüksége van rá, mert fokozott fizikai vagy agyi megterhelés éri, szőlőcukorként, azaz glükózként kerül a véráramba, és megemeli a vércukorszintet.

Mindezek mellett szintetizáló, tehát vegyületépítő feladata is rendkívül fontos. Többek között fehérjéket épít, váralvadáshoz szükséges anyagokat, véralvadási faktorokat is előállít.

Hormonok és vitaminok anyagcseréjében, toxikus anyagok lebontásában, immunrendszeri feladatokban, a vas és rézanyagcserében, valamint a bilirubin anyagcserében is nélkülözhetetlen szerepe van. A gyógyszerhatóanyagok lebontása is részben a májban történik.

A máj akut betegségei gyakrabban okoznak panaszt, vagy tünetet. Pl. fertőző májgyulladás.

A krónikus májbetegségek kezdetben legtöbbször tünetmentesek, vagy nem jellegzetes tüneteket mutatnak.

Sokkal gyakoribbak a máj krónikus betegségei. Hazánkban sajnos a leggyakoribb oka az alkoholfogyasztás, esetleg egyéb májkárosodást okozó eltéréssel együtt. Ebben a vonatkozásban az a legnagyobb baj, hogy az alkoholfogyasztás mértékével kapcsolatban az általános nézetek tévesek. Nem csak annak lehet alkoholos májbetegsége, aki részeg szokott lenni. Egyéni érzékenységtől, testsúlytól és az alkohol minőségétől függően napi 1-1,5 dl tömény alkohol, vagy ennek megfelelő kb. 1,5 liter sör, vagy 1 liter bor napi rendszerességgel elfogyasztva éveken át, az emberek legnagyobb részében akkor is okozhat alkoholos szervi betegséget, ha az illető soha nem volt részeg.

Vannak a májnak autoimmun betegségei (a szervezet immunrendszere önmagát támadja), valamint egyes vírusok hosszú évek alatt rombolják a máj szerkezetét, működését. Ugyancsak krónikus májbetegség képében jelentkezik a veleszületett vasraktározási, valamint a réztárolási betegség.

A máj tartalék kapacitása és regenerálódásra való képessége jelentős, ezért a funkció csökkenés ellenére tartósan képes kiszolgálni a szervezet igényeit, tünetet alig okoz. Korai stádiumban többnyire véletlenül, a kóros májfunkciós eredmények alapján kerül felismerésre. Többnyire májbetegség tünetének tartják a puffadást, a hasi diszkomfort érzést, de ezek sok egyéb betegségnek is tünetei, nem igazán jellemzőek a májra. Egyéb atípusos tünet is előfordulhat.

Vigyázzunk tehát rá!

Májbarát receptek:

Articsóka

Hozzávalók: 1 közepesen nagy vagy 2 kicsi articsóka, citromlé, kevés víz, zöldfűszeres só.

Elkészítése: Az articsókát jól megmossuk, a szárát a fejénél letörjük. Az alsó kemény leveleket eltávolítjuk, és a többi levél csúcsát levágjuk. Az articsókákat citromlével bekenjük, és rögtön tovább feldolgozzuk. Kevés vizet teszünk egy jól záródó serpenyőbe, hozzáteszünk némi fűszert, és az articsókákat mintegy 30-40 percig puhára pároljuk. A legfinomabb túrómajonézzel.

Túrómajonéz (tojás nélkül)

Hozzávalók: 25 dkg étkezési sovány túró, kevés tej (3 evőkanál), kevés író vagy savó, kevés olaj, torma reszelve, 1 evőkanál fokhagyma pépesítve vagy friss zöld fűszerek ízlés szerint.

Elkészítése: A túrót kevés tejjel simára keverjük. Hozzáadjuk az írót és az olajat. Habverővel tetszőleges keménységűre verjük. A finomra reszelt tormát és fokhagymát vagy a frissen finomra vágott zöld fűszereket hozzáadjuk.

Töltött alma

Hozzávalók: 1-2 db alma, a töltelékhez 2-2,5 dkg reszelt mandula, 1-1,5 dkg nyerscukor vagy méz, egy negyed citrom leve és héja, 1-2 evőkanál tej, kevés víz

Elkészítése: Az almákat meghámozzuk, magházukat eltávolítjuk. A mandulát, nyerscukrot, citromhéját és levét és egy kis tejet jól összekeverünk, és ezzel megtöltjük az almákat. A maradékot az almák mellé tesszük a sütőbe. Kevés vizet hozzáöntünk, és közepes hőfokon mintegy 15-30 percig hagyjuk sülni az almákat.